Kozmosz Művek – Káoszban formálódó élet
Mióta világ a világ, azóta érdekli az emberiséget, hogyan keletkezhetett az univerzum, milyen események összessége volt szükséges ahhoz, hogy a világ úgy nézzen ki, ahogy mi ismerjük. Minek köszönhető maga az élet és miért van ott a bolygónk, ahol.
A választ a miértekre sajnos nem tudom megadni nektek (azon még én is meglepődtem volna) arra viszont tudom a választ, hogyan tudjátok társasjátékos környezetben újra meg újra eljátszani, ha úgy tetszik családi légkörre leegyszerűsítve szimulálni ennek folyamatát, hiszen a Kozmosz Művekben a kezeitek alatt fognak formálódni a galaxisok, fordulóról-fordulóra.
Van az a mondás, hogy nem lehet pár perc alatt megváltani a világot, de a továbbiakban megmutatom nektek, hogyan tudtok alig pár perc alatt, ha nem is megváltani, de létrehozni. Méghozzá nem is egyet. Ehhez pedig nem kell sok minden, csak néhány bolygó, pár aszteroida és egy csipetnyi káosz.
Cukor, só és minden mi jó
A Kozmosz Művek egy családi partijáték, amiben akár hat játékos is megépítheti a saját kis 3x3-as galaxisát, olyan lapkákból, amelyeket részben magunk választunk, részben pedig a játék szabályainak köszönhetően másoktól kapunk. Bármilyen módon is kerüljön hozzánk a kilenc egyenként négy-négy elemből felépülő lapka, azokból a lehető legtöbb pontot érő galaxist kell megalkotnunk, erre viszont nem lesz több millió évünk, ahogy a valóságban történt, hanem alig egy percünk. Ennyi idő alatt kell a nálunk lévő lapkákat úgy forgatni és elhelyezni magunk előtt, hogy azzal minél nagyobb mozgásra késztessük a négy pontjelölőnket.
Négyet? Kérdezhetitek. Igen, négyet, elvégre káoszról volt szó nem? Nem kell tartani viszont ettől, hamarosan világos lesz, miért van egyszerre négy pontjelölőnk. A galaxisaink több elemből tevődnek össze, találhatunk háromfajta bolygót, nevezetesen zöld (erdő), kék (jég) és narancssárga (sivatag) bolygókat, ezen bolygók összképét aszteroidapályák és csillagképek fogják megtörni. Egy bolygótípusból, minél több található egymás szomszédságában, annál több pontot érnek, arra viszont figyelnünk kell, hogy az aszteroidapályák válaszvonalként szelik át az űrt, szóval, mint birkákat a karámba, a hasonló tulajdonsággal rendelkező bolygóinkat is ezek közé kell terelnünk, ha egy precízen rendezett univerzumot szeretnénk. Minden bolygótípust külön pontozunk, ezzel máris megismertünk három pontjelölőt, a negyedik pedig maga a karámunk, akarom mondani az aszteroidapályánk, ami minél több lapkán ível át töretlenül, annál több pontot ér.
A káoszból sosem elég
Ez eddig nem tűnik túl bonyolultnak, szóval adjunk hozzá még egy kis káoszt. Egy játék során 5 „magángalaxist” kell építenünk és mind az ötöt más és más szabályok szerint. Ezeket a szabályokat egy-egy káoszkártya felcsapása után fogjuk megismerni, minden forduló elején. A káoszkártyák között vannak olyan lapok, amelyek egy adott zónát értékesebbé tesznek, de olyanok is, amelyek megváltoztatják a galaxisok alakját, sőt az is megtörténhet, lehetőséget kaptok arra, hogy ajándékba egy teljes galaxist készítsetek egyik játékostársatoknak (bízom benne, hogy egy sok pontot erő galaxist fogtok elajándékozni…bár lehet naiv vagyok).
Káosz, káosz mindenhol
Ha van bennetek egy kis egészséges önbizalom, akkor fogadhattok saját magatokra, miközben pörög a homokóra és épülnek a galaxisok. Ha úgy érzitek egy vagy akár több bolygótípusból nektek lesz a legnagyobb összefüggő rendszeretek, még ha holtversenyben is, akkor csapjatok le a bónuszlapkákra, ha bejön, értékes pontokat szerezhettek, mondjuk majdnem annyit veszthettek is, ha kicsit elszámoltátok magatokat.
Utolsókból az elsők
A Kozmosz Művek társasjátékban a káosz hálóz át mindent, szóval a végső győztes kilétét is egy váratlan fordulat határozza meg. Emlékeztek még a pontjelölőkre? Ezekből csak kettő fogja adni a végső pontszámotokat. Az egyik az aszteroidapálya, a másik pedig naná, hogy az ötödik forduló végén a legkevesebb pontot érő bolygótípus jelölője (meg sem lepődöm). Pontosan ezért a teljes játék során gondosan kell figyelnetek arra, hogy egyik bolygótípust se hanyagoljátok el, ha akartok adni magatoknak esélyt a győzelemre.
Planet, te vagy az?
A játék bár jócskán tartalmaz káoszt, de mégis csak pár perc elsajátítani, ha pedig képesek vagyunk előre tervezi benne, akkor egész pofás galaxisokat alkothatunk, viszonylag rövid idő alatt. Miközben az univerzum képét alakítottam a játékok során és ránéztem egy-egy bolygóra, óhatatlanul is eszembe jutott a Planet – Egy éledő világ a tenyeredben! társasjáték, ahol már többször megépítettem erdő, jég és sivatag bolygókat 3D-ben is, persze ott egy nyugodtabb környezetben.
A Kozmosz művek sok ismert játékelemet vegyített össze egy mókás és pörgős egésszé, amit akár a családdal, akár a barátainkkal egy fél óra alatt megtapasztalhatunk, ezt a kotyvalékot valószínű Utónium professzor is feljegyezné magának.
Huni